Frankofonia, kultura, ekologia, technologia
Francophonie, culture, écologie, technologie
Stowarzyszenie Francja-Polska

Stowarzyszenie Absolwentów Studiów
Francuskojęzycznych w Polsce

Association France-Pologne

Association des Anciens Elèves
des Formations Francophones en Pologne

Dzień Francuski w SGH 24 kwietnia 2001, w tym Targi Pracy i Prezentacje Firm

24 kwietnia 2001

Kalendarium

kwiecień 2024
MTWTFSS
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1
2
3
4
5
maj 2024
MTWTFSS
29
30
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
1
2
czerwiec 2024
MTWTFSS
27
28
29
30
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
Data wydarzenia: 24 kwietnia 2001Kategorie:

NULL

Małgorzata Molęda-Zdziech FRANCJA NA CZELE : DZIEŃ FRANCUSKI W SGH Francja wysunęła się na czoło wśród zagranicznych inwestorów w Polsce. Po nabyciu pakietu akcji Telekomunikacji Polskiej SA przez France Telecom, Francuzi stali się największym inwestorem w Polsce. Ocenia się, że w tej chwili łączna wartość inwestycji francuskich na przestrzeni ostatnich 10 lat osiągnęła poziom około 10 mld dolarów. Według szacunków biura radcy przy ambasadzie francuskiej, około 800 firm francuskich ma siedzibę w Polsce. Statystyka ta nie ujmuje przedsiębiorstw, które np. eksportują na nasz rynek. Mimo tego brak jest świadomości tego faktu, a opinia publiczna nie zdaje sobie z tego sprawy. Dlaczego? Winę za taki stan rzeczy ponosi brak promocji francuskiej obecności w Polsce. Promocji rozumianej właśnie jako jeden z elementów lobbingu. Tym bardziej należy odnotowywać i nagłaśniać pozytywne działania w tym zakresie. Do takich należy z pewnością IV Dzień Francuski w SGH, który odbył się 24 kwietnia 2001. Organizatorami imprezy byli jak zwykle studenci Polsko-Francuskiego Programu Studiów Europejskich SGH-Sciences Po, Stowarzyszenie Francja-Polska, Instytut Francuski. W tym roku po raz pierwszy do grona organizatorów dołączyła Francuska Izba Przemysłowo-Handlowa w Polsce. Całodniowe wydarzenie składało się z dwóch części: targów pracy, połączonych z multimedialnymi prezentacjami firm i imprez promujących szeroko rozumianą kulturę francuską. Przodowały reprezentujące handel detaliczny: Auchan, Carrefour, Conforama, Geant, z branży samochodowej : Citroen, firma konsultingowa Mazars, doradztwa personalnego Adecco. Nie mogło zabraknąć Instytutu Francuskiego i księgarnii francuskiej Marianny. Połączenie wątków francuskiego i europejskiego stanowił wykład prowadzony przez Etienne de Poncins, I radcę Ambasady Francji w Polsce, wcześniej przedstawiciela Francji przy Komisji Europejskiej, zatytułowany: “Jak funkcjonuje i rozwija się Unia Europejska na codzień – na podstawie doświadczeń własnych”. Żywy język, liczne przykłady i osobiste kometarze sprawiły, że obecni słuchali go z wielkim zainteresowaniem. W drugiej Dnia części mieliśmy okazję podelektować się francuską kulturą. Studenci Programu Studiów Europejskich wystąpili w nowych dla siebie rolach, modeli podczas pokazu mody młodzieżowej zorganizowanego przez firmę La Halle. Defilada mody wzbudziła ogromne zainteresowanie i ściągnęła tłumy niczym paryskie pokazy mody. Wieczorem koneserzy kina mogli obejrzeć film Joanna D’ARC. Debata krasomówcza prowadzona w konwencji debat oksfordzkich Wieża Eiffel kontra Pałac Kultury zakończyła się werdyktem publiczności, przyznającym zwycięstwo drużynie broniącej Pałacu Kultury. Ktoś powiedział, że Europa dzieli się na Europę wina i piwa. Jeśli mowa o Francji, to podczas Dnia Francuskiego nie mogło zabraknąć zatem Akademii Wina połączonej z degustacją. Już po raz drugi zorganizowała ją firma Beauversant. Jakie wino, przy jakiej okazji, co wydobywa jego smak i aromat, to podstawowe zagadnienia jakie zgłębiali amatorzy tego trunku. Kulminacyjnym punktem Dnia było wręczenie dyplomów III edycji absolwentów PSE. W ceremonii uczestniczył pan Benoit d’Aboville, ambasador Francji w Polsce, prof. Marcin Nowakowski, prorektor SGH ds. współpracy międzynarodowej, prof. Francis Verillaud dyrektor ds. współpracy międzynarodowej z Instytutu Nauk Politycznych Sciences PO, Helene Naudet, francuski koordynator PSE SGH-Sciences Po i prof. Katarzyna Żukrowska, dyrektor PSE. Najlepszym absolwentom wręczono nagrody pieniężne ufundowane przez firmy : grupę spółek Gras Savoye, Multitechnologies, Bank Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych, Stowarzyszenie Francja-Polska. Instytut Francuski podarował dwa kursy językowe i nagrody książkowe dla autorek (Panie górą!) prac magisterskich w języku francuskim. PSE jest programem studiów niekomercyjnym. Tym bardziej cieszy fakt, że aż tylu darczyńców zechciało wesprzeć najlepszych absolwentów. Może to także jedna z dróg do promowania Francji w Polsce? Zwieńczeniem Dnia był uroczysty bankiet podczas, którego mogliśmy wysłuchać recitalu piosenek francuskich, obejrzeć slajdy z najurokliwszych zakątków Francji i pokosztować wspaniałości kuchni francuskiej. Patronat medialny nad imprezą sprawowali: dziennik “Prawo i Gospodarka”, stacja radiowa Radiostacja, portal internetowy student.pl, miesięcznik “Bez Granic”. Sposorzy główni: Mazars, Citroen Polska, portal internetowy LifeClub. …….. ……. Sponsorzy: Géant, Adecco, Carrefour, Conforama, Auchan.